Strona internetowa, jako wizytówka naszej działalności, stała się istotnym elementem kreującym wizerunek w sieci. Ze względu na duże zainteresowanie witrynami WWW, przygotowaliśmy kilka wskazówek, którymi polecamy kierować się przy wyborze usługi.


Koszt utrzymania

Projekt strony internetowej to dopiero początek obecności w sieci. Zwykle planuje się utrzymywanie serwisu przez długi czas. Dlatego szczególną uwagę należy przywiązywać do kosztów utrzymania strony.

Na koszt utrzymania składają się następujące elementy:

  • Koszt serwera – zwykle jest to opłata roczna za utrzymanie danych strony na serwerze.
  • Koszt domeny – jest to opłata roczna za utrzymanie adresu internetowego.
  • Koszt utrzymania skrzynek e-mail – częstą praktyką w przypadku małych firm jest posiadanie konta e-mail wraz z serwerem WWW.
  • Koszt certyfikatów – dotyczy serwisów o szczególnych wymaganiach względem bezpieczeństwa.
  • Koszt obsługi informatycznej

Co do zasady, koszty tych usług w pierwszym okresie rozliczeniowym są bardzo niskie. Jest to celowa praktyka usługodawców. Porównując ceny, warto zwrócić uwagę na koszty długofalowe, np. w ciągu pięciu lat. Dzięki temu szybko wychwycimy oferty, które w pierwszym roku kosztują 60zł, a w kolejnych 800zł. Może się okazać, że lepiej wybrać ofertę za 200 zł, której cena w każdym kolejnym roku wynosi 300 zł. Wszystko zależy od tego, na jak długo planujemy funkcjonowanie serwisu.

Szczególną uwagę warto zwrócić na oferty domen. Często usługodawcy oferują adresy internetowe za 0 zł. Dodatkowo proponują kilka takich adresów. Po roku, każdy z nich może kosztować np. 120 zł. Zdecydowanie lepiej wybrać dokładnie tyle adresów, ile potrzebujemy i zapłacić za nie w pierwszym okresie ~40 zł i w każdym następnym tyle samo.

Należy również mieć na uwadze fakt, że na odpowiednio dobranym i skonfigurowanym serwerze, można z powodzeniem utrzymywać kilka serwisów.


Koszt obsługi informatycznej

Koszt obsługi informatycznej w znacznym stopniu zależy od rodzaju witryny internetowej. W przypadku prostej wizytówki internetowej lub strony statycznej koszt ten praktycznie nie występuje. Inaczej jest w przypadku rozbudowanych i dynamicznych serwisów. W tym przypadku nakłady poniesione na obsługę informatyczną po pewnym czasie mogą stać się większe od pozostałych wydatków na stornie. Jeśli zmian jest wiele, konieczne jest korzystanie z usług informatycznych.

Istnieją rozwiązania pozwalające zniwelować koszt obsługi informatycznej. Systemy Zarządzania Treścią (ang. Content Management System, CMS) to oprogramowanie na bazie którego powstają dynamiczne strony WWW. Zaletą takich witryn jest to, że pozwalają na ingerencje w treść strony z poziomu panelu administracyjnego. Nie jest zatem wymagana ciągła obsługa informatyczna. To rozwiązanie sprawia, że koszt obsługi dynamicznej strony internetowej jest praktycznie taki sam, jak prostej wizytówki internetowej. Warto przemyśleć wdrożenie tego rozwiązania by uniknąć w przyszłości kosztów związanych z dokonywaniem zmian.


Spójność i unikalność wizerunku

Przy wdrożeniu strony WWW, należy pamiętać o zachowaniu spójności wizerunku przedsiębiorstwa. Zadbaj o to, aby Twoja strona posiadała indywidualną szatę graficzną. Istnieje wiele firm, które korzystają z gotowych szablonów graficznych, oferując niższą cenę za wykonanie witryny. Skutkiem takiego rozwiązania może być identyczna lub uderzająco podobna szata graficzna u Twojej konkurencji,


Interaktywność

Dobrze jest, gdy storna jest zbiorem dobrze przygotowanych, rzetelnych i przejrzystych informacji o Twojej działalności. Jednak jeszcze lepiej jest, gdy prócz tego, umożliwia nawiązanie interakcji z klientem. Dlatego ważne jest, by strona internetowa była wyposażona w formularze, umożliwiające klientowi dotarcie do Twojej firmy drogą elektroniczną. Podstawowym formularzem, który jest najczęściej spotykany, to formularz kontaktowy. Umożliwia on zainteresowanym osobom zadanie pytania lub umówienie się na rozmowę telefoniczną. Ponadto często stosuje się formularze zamówień lub formularze zbierające opinie.

Zastosowanie formularzy jest wygodne zarówno dla odbiorcy strony, jak i dla przedsiębiorcy. Osoba zadająca pytanie nie jest skrępowana czasem i może swobodnie sformułować pytanie. Osoba odpowiadająca ma większe możliwości rzetelnie odpowiedzieć na stawiane kwestie. Warto zatem zapytać, czy w cenie wykonania strony www, otrzymasz formularz kontaktowy. Często zdarza się, że firmy za stworzenie takiego formularz doliczają dodatkowa opłatę.


Pełna kontrola

Dobrze przygotowana strona WWW powinna dawać możliwość sprawdzenia szczegółowych statystyk odwiedzin. Dzięki tej funkcjonalności, możemy w każdej chwili sprawdzić, ile osób wchodzi na naszą stronę, ile czasu przeglądane są poszczególne treści, które elementy przyciągają największą uwagę. Narzędzie to pozwala również wychwycić słabe strony naszej działalności w internecie. Podpowie nam, które treści powinniśmy uatrakcyjnić a z których lepiej zrezygnować. Najpopularniejszym narzędziem monitorującym ruch na stornie internetowej jest Google Analytics.


Dostępność

Kwestie dostępności należy rozpatrywać na trzech płaszczyznach:

  • dostępność w wyszukiwarkach internetowych,
  • dostępność dla najpopularniejszych przeglądarek i zgodność ze standardami,
  • dostępność na urządzeniach mobilnych,
  • dostępność dla osób niepełnosprawnych.

Dobrze zaprojektowana strony WWW powinna zapewniać optymalny dostęp na wszystkich wymienionych płaszczyznach. Wiele projektów nie przykłada należytej wagi do dostępności z uwagi na fakt, iż kwestia ta nie jest na pierwszy rzut oka dostrzegalna przez klienta. Nawet jeśli zostanie to zauważone, zwykle łatwo jest przekonać, że to nie jest istotnie. Nic bardziej mylnego! Dostępność jest kluczową kwestią w projekcie strony WWW. W końcu witryna internetowa nie służy bezpośrednio zleceniodawcy, lecz jego klientom. Dlatego powinna być jak najbardziej dostępna. Dzięki temu, stronę łatwiej będzie można znaleźć w wyszukiwarce internetowej. Będzie można wyświetlić ją na wszystkich komputerach bez względu na używaną przeglądarkę. Będzie można znaleźć adres firmy korzystając z urządzenia mobilnego i dzięki temu szybko dotrzeć do siedziby firmy. Stronę będą mogły odczytać osoby niewidome, co dodatkowo zwiększa grono naszych potencjalnych klientów. Dostępność jest kluczową kwestią, ponieważ zależy nam, by naszą stronę internetową odwiedziło jak najwięcej osób.


Podsumowanie

Należy pamiętać o tym, iż zaprojektowanie i wdrożenie strony internetowej to tak naprawdę początek działalności w internecie. Co za tym idzie, koszt poniesiony na projekt i uruchomienie to zwykle koszt początkowy. Jest jednorazowy i z tego powodu po pewnym czasie staje się nieistotny. Strona WWW to inwestycja w rozwój i wizerunek przedsiębiorstwa. Jak każda inwestycja, powinna być przeanalizowana pod kątem kosztowności i oczekiwanych rezultatów.

W przypadku strony internetowej, podobnie jak przy każdych innych zakupach, obowiązuje zasada zdrowego rozsądku. Nikt nie da nam niczego za 0zł, jak również nikt nie pracuje za półdarmo. Dlatego warto wnikliwie analizować w ofertach wszystkie aspekty związane z projektem, wdrożeniem i utrzymaniem serwisu. Na każdym etapie projektu należy przywiązywać dużą wagę do dostępności strony.

Wróć na początek